Maksuton elinkaaren hiilijalanjälkilaskuri asuinrakennusten hiilipäästöjen suunnitteluun

Tiedote 23.9.2019

Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n eristeteollisuus ja Bionova Oy lanseeraavat maksuttoman hiilijalanjälkilaskurin suomalaisten asuinrakennusten elinkaaren hiilijalanjäljen laskentaan. Laskurilla on helppo arvioida mm. lämmöneristystason ja LTO:n merkitystä elinkaaren aikaisiin hiilipäästöihin.

Laskuri noudattaa Ympäristöministeriön vähähiilisyyden arviointimenetelmän pilotointiversiota. Se soveltuu niin omakotitalo- kuin kerrostalohankkeisiin, ja sitä voidaan käyttää paitsi yksittäisten hankkeiden tavoitteiden asetannassa ja suunnittelussa, myös esimerkiksi kaavapäätösten tukena.

Sovellukseen on rakennettu valmiiksi arvot, joilla voidaan verrata minimimääräysten mukaisen energiatehokkuuden ja parannetun lämmöneristyksen avulla saavutettavia päästöeroja. Laskurista löytyy myös valmiiksi kirjasto tavanomaisia Suomessa käytettäviä rakenteita, joiden avulla arkkitehdit ja rakennesuunnittelijat voivat vertailla rakenteiden elinkaaren hiilijalanjälkeä.

Ratkaisu on tehty erityisen helppokäyttöiseksi, ja se perustuu Bionova Oy:n One Click LCA-ohjelmiston varhaisen vaiheen päästölaskentamoduuliin Carbon Designeriin. C-lukulaskuriksi nimettyä laskuria voidaan käyttää erillisenä, tai yhdessä eristeteollisuuden energialaskurin kanssa.

”Haluamme tarjota tämän helppokäyttöisen C-lukulaskurin asuinrakennushankkeille niiden luonnossuunnitteluun, jolloin tehdään merkittävimmät elinkaarisäästöihin vaikuttavat valinnat,” sanoo Rakennustuoteteollisuuden RTT ry:n eristeteollisuuden tuoteryhmäpäällikkö Ari Ilomäki.

”Ratkaisu alentaa kynnystä hankkeiden hiilijalanjäljen laskentaan jo hanketta aloitettaessa”, toteaa toimitusjohtaja Panu Pasanen Bionova Oy:stä. ”Tämä mahdollistaa tavoitteellisen päästöohjauksen, jota voidaan täydentää muilla työkaluillamme hankkeen myöhemmissä vaiheissa”, hän jatkaa.

Päästölaskuri tarjotaan suomalaisille asuinrakennushankkeille varhaisen vaiheen arviointiin. Muun tyyppisille hankkeille ja myöhempiin vaiheisiin tai tarkempaan päästölaskentaan saatavilla on One Click LCA:n kaupallinen versio. Laskuri julkaistaan lokakuussa 2019 osoitteessa www.C-lukulaskuri.fi.

Yhteystiedot:

RTT ry:n eristeteollisuus: Ari Ilomäki, ari.ilomaki@rakennusteollisuus.fi, 050 597 8379

Bionova Oy: Tytti Bruce-Hyrkäs, tytti.bruce@bionova.fi, 0500 655 020

Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n eristeteollisuus jäsenyritykset valmistavat lämmöneristeitä Suomessa edistääkseen hiilineutraalia rakennettua ympäristöä. Lisätietoja: www.eristeteollisuus.fi.

Bionova Oy on suomalainen kasvuyritys, ja maailman johtavan rakennusten elinkaariarviointi-työkalun One Click LCA:n kehittäjä. Lisätietoja: https://www.oneclicklca.com/about-bionova-ltd/.

Need help getting started?

You might also like